Friday, 22 July 2011

First Time Masuk Kelas as a TEACHER (practical)

1.  Mula - mula jejak kaki ke sekolah, ke pejabat dulu.. tanda kehadiran...
     pastu tengok jadual 'releif' ade ke tak,,,, biasanya guru praktikal akan dapat 'relief' je minggu pertama...

2. Memang bergaya la jadi cikgu.. jalan sikit je ada bunyi,,"Assalamualaikum Cikgu".. hehhe.. bangga betul..
    dulu kite yang bagi salam... sekarang jawab salam pulak...

3. Minggu pertama ni memang relief je.. so kadang - kadang terpaksa cari idea untuk hiburkan pelajar -
     pelajar... yang pertama sekali main teka teki,,,

4. Antara dialog teka - teki :

    Cikgu : Cikgu nak bagi teka teki kat kamu,, boleh?
     Pelajar : Ala Cikgu, bagi je.. mudah je..hahhaha
    Cikgu : ok.. dengar ni,, Seorang BISU ke kedai, nak beli berus gigi, dia tak boleh bercakap, so dia
                tunjuk la gaya gosok gigi.. jadi tauke kedai faham la dia nak ape,, esoknya seorang BUTA ke
                kedai yang sama, nak beli kaca mata, macamana dia nak dapatkan kaca mata tersebut???
                jawab2...
    Pelajar : Ala, senangnyer teka teki tu.. dia tunjuk la gaya pakai spek!!! hahaha
    Cikgu : hahaha... SALAH3333... adik cikgu kt tadika pun leh jawab,,, hehhe
    Pelajar : EH, pastu ape cikgu???!!!
    Cikgu : Eh,,, nak mengalah dah?? hahaha.. kata senang tadi.. jawab ler...
    Pelajar : Ok2.. dia tulis kt kertas yang dia nak spek???
    Cikgu : dia kan buta, macamana nak tulis??? hahah...
    Pelajar : A'ah,, betul jugak kan??? ala.. pe jawapan dia cikgu????!!! kami mengaku kalah... hahah
    Cikgu : hahaha.. ngaku kalah?? hahah.. ok,, jawapannye dia CAKAP je la... dia BUTA bukan
                BISU!!!!,,, hahahhaha
    Pelajar : ahhahaha......

5. Begitulah sepanjang jadi Cikgu relief.. sedaya upaya cuba ambil hati pelajar supaya mereka dapat terima
     kita... Alhamdulillah,, cikgu2 kat SMK Cenderawasih semuanya sporting2... pelajar pun ok...

    Gaya Seorang Guru (Pakaian Rasmi)


Beruniform PDRM (kadet Polis)

6. Ok lah,, stop dulu... next topic citer pasal hari guru pulak,,,huhuhu.. bubbye...

Tuesday, 19 July 2011

Guru Praktikal di SMK Cenderawasih

1.Sekolah Menengah Kebangsaan Cenderawasih, Kuantan Pahang merupakan sekolah pilihanku untuk menjalani Latihan Mengajar (LM) selama 1 semester..
2. Mula mendaftarkan diri pada 2 hb Mei 2011 (selasa).. diberi tanggungjawab untuk mengajar subjek Sains Tingkatan 1 (1 BIJAK) dan Tingkatan 2 (2 CEKAP).

3. Juga dilantik sebagai guru Kadet Polis, Kelab Badminton dan Guru Rumah Hijau (KENYALANG). Bersama 4 orang kawanku dari UPSI dan 3 orang daripada UIA, kami menjalankan rutin harian seperti guru guru yang lain.

4. Setakat ini dulu coretanku... bersambung pula lain masa.. wasalam...

Monday, 18 July 2011

Lagi Blogz diwujudkan sbb tak ingat PASWORD

setelah sekian lama menyepi... kini muncul kembali... sebab tak ingat PASWORD blogz dulu,,hihihi.. pasni usaha untuk murnikan blogz akan giat dijalankan.. bubbye,,,